PRAVIDLA TURNAJŮ V MARIÁŠI VE TŘECH

O PŘEBORNÍKA KRAJE VYSOČINA A BRNĚNSKA

1.
Hraje se pět kol (místa u stolů se losují), každé kolo 40 minut (včetně případné čtyřky).
Při ohlášení konce kola se dohrává rozdaná hra.
Po skončení turnaje se každému hráči škrtá výsledek nejhoršího a nejlepšího kola a vyhlašují se výsledky.
Při rovnosti bodů rozhoduje vyšší dosažený výsledek ze všech pěti kol, a nakonec lepší výsledek pátého kola.
2.
Vklad do hry – do každého kola – je 100,- Kč. Vklad se po každém kole vrací – peníze slouží hráčům pouze jako indikátor přehledu o počtu bodů.
Strop jedné hry je 20,- Kč. Pokud se některý z hráčů během kola dostane do platební neschopnosti, vyplatí ostatním své závazky do výše svého vkladu (do vložených 100,- Kč, ne více), zapíše se výsledek po poslední sehrané hře a kolo pro zainteresovanou trojici končí.
3.
Trumf se volí ze sedmi karet nebo z lidu. Z lidu tak, že volící počká až je mu dodáno zbývajících 5 karet a jednu z nich zvolí za trumf vysunutím mimo zbývající čtyři a tento zvolený trumf si prohlédne až po odebrání ostatních karet ze stolu. Zapomene-li volící hráč zavolit z prvních sedmi karet nebo z lidu, musí hrát žebrák nebo durch. Při shozu do talonu hráč odloží 2 karty do středu stolu (na neutrální stranu stolu). Karty do talonu se musí shazovat obě zároveň. Stejně tak – zároveň – se dobírá zbývajících 5 karet (po odložení trumfu), aby nedošlo k „záměně“ trumfu za některou z těchto karet nebo s talonem.
4.
Nejvyšší hra je stosedm. Hráč se v tomto případě neptá na barvu (hraje „z ruky“, tato hra má tedy přednost před žebrákem nebo durchem), hra se musí uhrát celá (sto i sedma), počítá se první hláška.
Stosedm se hraje vždy, i bez fleku. Zeptá-li se hráč na barvu a tato je schválena, stosedm již nesmí hrát a musí se rozhodnout buď pro stovku nebo sedmičku. Tento jeho omyl již není považován za renonc.
5.
Žebrák a durch se hrají v základní ceně – žebrák 5,- Kč, durch 10 Kč. Ložený žebrák a ložený durch – při dodržení posloupnosti – vždy dvojnásobek. Žebrák a durch se hraje vždy, i bez fleku. Z žebráku může jít protihráč na žebrák ložený, z durchu na durch ložený, ale nesmí hlásit z obyčejného žebráku ložený durch.
6.
Valát se nehraje, nad sto a pod sto se nehraje. Čtyři hlášky na jedné straně – 100 hlasů – musí být k přiznání výhry ve hře podloženo alespoň jedním uhraným zdvihem.
7.
Desítka ani eso se nesmí při hře (s výjimkou žebráku a durchu) odložit do talonu – renonc – pokuta 20,- Kč každému protihráči. Případný odložený trumf se neotáčí.
8.
Základní hra je 1,- Kč, hra se nehraje bez fleku.
Hlášená sedma je 4,- Kč, nehraje se bez fleku. Bez fleku se nehraje ani hlášená sedma proti. Sedma proti bez fleku na hru nebo na sedmu (nehraná) = 4,- Kč minus 1 Kč za neflekovanou hru, tedy celkem 3 Kč.
Hlášená stovka je 4,- Kč, hraje se vždy, i bez fleku. Při hlášené stovce proti se počítá a platí flek na hru, byl-li hlášen.
Uhraná tichá sedma nebo stovka je 2,- Kč.
9.
Je-li trumf herce, vždy se počítají za dvojnásobek konkrétní hry.
10.
Zadání není považováno za renonc, rozdávající musí karty rozdat znovu.
11.
Renonc: platí pravidlo „leží – lepí“, chybně zahraná karta ležící na stole nemusí být překryta kartou dalšího hráče ani nemusí být otočen štych. Hra se nedohrává.
Renonc – placení: platí se nahlášená hra, případně hra, kterou by protihráči chybujícího evidentně a nepopiratelně uhráli (tichá 100, tichá 7). Platí i při chybném odhozu do talonu.
Udělá-li renonc volící hráč, platí tuto sumu každému z protihráčů.
V případě, že renonc udělá jeden z protihráčů, platí tento zmíněnou částku svému spoluhráči a dvojnásobek této částky volícímu.
12.
Za podvod při volbě z lidu nebo shozu do talonu platí přistižený hráč pokutu 20 Kč každému protihráči.
12.
Pravidlo závěrečné a nejdůležitější: každý hráč se svojí registrací v turnaji zavazuje k férové hře.
Řiďte se jím, prosím. Případné sporné situace řeší rozhodčí, protesty pak s konečnou platností komisař turnaje.
Podrobnosti, kompletní výsledky a fotky na adrese: www.mariasovaliga.cz